AndersRue.dk
I Cusco

Hep DK

Det var dog helt fantalastisk. For foerste gang i 3 maaneder skal jeg ikke vente 10-15 min for at aabne min mail. Det tog kun 2 min.

Jeg vil starte i kronologisk raekkefoelge og forklare lidt om min sidste uge ved Taricaya. Den foregik egentlig som den plejer bortset fra om torsdagen, hvor vi sejlede i kano fra Puerto Maldonado til Taricaya. Vi var 6 personer der havde laant en kano / stor bad uden tag fra Enrique. Torsdag sejlede vi sa ind til byen med kanoen som paahaeng. Vi hentede forsyninger i byen og omkring 11-tiden padlede vi afsted. Vi havde kun 2 aarer, men det gjorde ikke noget da vi var lidt for dovne til at bruge dem. Det forerste stykke er et rimelig lige stykke, men der var unaturligt meget vind som blaeste mod stroemmen sa det tog ca. 2 timer og vi havde stadig langt over halvdelen at tilbagelaegge. Hele turen skulle ikke tage mere end 5 timer. Som sagt var vi jo for dovne til at padle, men det kan ogsa have noget at goere med at vi begyndte at drikke oel og det hjalp ikke ligefrem pa initiativet. Hvis vi ikke naede Taricaya ville Fernando samle os op nar han kom tilbage fra byen. Efter den foerste oe gik det vaesentlig hurtigere da vinden stilnede af og vi kunne slappe rigtigt af. Vi ankom til Taricaya efter 5 en halv time, hvilket var rimelig imponerende efter den sloeje start. Vi var dog ogsaa en "smule" beruset sa vi beluttede at drikke videre. Det var jo trods alt afskedsfest for et par stykker af os incl. mig selv selvfoelgelig. Det var en rigtig god aften, hvilket den efterfoelgende dag medfoerte toemmermaend. I dag var dog lidt trist at skulle forlade det hele, men jeg skulle ud paa nye eventyr saa det var til at overkomme. Jeg sagde farvel til dem alle og jeg er sikker paa de danner en samtalegruppe for at komme over tabet af mig. Der er 2 (Gary og Harry) der er i Puno nar jeg er der saa vi regner med at moedes der og det glaeder jeg mig til.

FLyturen til Cusco gik ganske uden nogle problemer eller forsinkelser saa det springer jeg let og elegant over. Flyeturen tog kun ca. 30 min saa det gik hurtigt. I Cusco lufthavn fik jeg ogsaa min bagage efter planen og jeg fortsatte direkte ud til en Taxi som ikke var svaert at faa (de star naermest i koe). Jeg bad ham om at tage mig til Plaza de Arma hvilket han sa gjorde (sjovt nok). Chauffoeren ville have mig til at bo paa et hotel han kendte, men det kostede 20 $ pr nat og det er for dyrt. Jeg blev sat af ved Plaza de Arma og begyndte at lede efter et sted at bo. Jeg havde min guide bog at ga efter og det tog ikke mere end max en halv time at finde et hostel fra bogen. Det er et lille fint sted med en glas overdaekket terrasse i midten som ovenlys. Det saa vaeldig fint ud. Vaerelset er er ikke stort, men med eget bad og toilet. De sagde der var varmt vand i bruseren, men det ma jeg finde ud af i morgen nar jeg skal i bad. Ved hotellet moedte jeg en gut (Edwin) der arrangerer ture omkring og i Cusco. Foerst var jeg lidt skaeptisk for han virkede ikke som en tur-arrangoer i skjorte og fine sko, men saadan ser de ud hernede. Jeg gik med ham til hans kontor lidt laengere ned ad gaden og det var et fint kontor med computer og laederstol og hvad der dertilhoerer. Jeg fik arrangeret en heldagstur til Sacret Valley mefd besoeg til en masse ruiner og kanon udsigt. Den er allerede i morgen, men det var den eneste dag der passede og jeg skal til Machu Pichu tirsdag. Jeg ville gerne have ventet en dag til at udforske Cusco, men sadan er det. Han sagde ogsaa at i morgen er en helligdag og stort set alt er lukket saa det er maske meget godt at bruge den dag paa en heldagstur. Han var meget venlig og sagde at hvis jeg havde spoergsmaal omkring turen eller andet i Cusco skulle jeg bare spoerge ham og jeg fik ogsaa han mobilnummer, hvis der var noget. Han arbejder ogsaa pa hotellet sa han ville vaere der for det meste. Efter min snak med ham gik jeg ud og slentrede rundt. Det er ganske flot med en masse bjerge i baggrunden af byen. Der en helt anden atmosfaere end i Puerto Maldonado. Der er flere Gringoer end lokale. Det er lidt af en omvaeltning og man bliver ikke kigget sa meget paa naar man gaar rundt i byen. Det fleste er dog amerikanere, hvilket jeg allerede er traet af. Jeg spiste fx ved en restaurant og fik Pizzaa og der sad nogle amerikanere og snakkede hoejlydt som om de ejede det hele. Der kom saa en lille pige hen og ville saelge ting og en af maendene knurede hoejt ad hende. Jeg taenkte bare hvad fanden er det faar en opfoerelse i et fremmede land.

Man kan ogsa maerke at man er kommet op i hoejlandet. Luften er meget tyndere og jeg blev lidt forpustet da jeg gik med min rygsaek rundt for at finde et sted at sove. Ogsaa nu her naar jeg bare gaar rundt kan jeg maerke det, men det er ikke saa galt og der gar nok ikke lang tid foer jeg har vaennet mig til det. Luften er ogsa lant toerrer. I regnskoven brugte jeg min laebepromade 2 gange paa 3 maaneder. I dag har jeg brugt den mindst 10 gange og min naese er ogsa helt toer.

Det var min foerste mail fra Cusco og I maa have det indtil jeg skriver igen. Sa far i noget at vide om turen i morgen og Machu Pichu.