AndersRue.dk
Rigtig camping

Hey DK

Denne uge er gaeet med en 4 dages campingtur ned ad Tambopata-floden. Vi tog afsted tirsdag morgen kl 7 og sejlede ind til Puerto Maldonado for at hente forsyninger. Herefter sejlede vi ned ad Tambopata-floden. Den er ikke saa bred som Madre De Dios, men til gengaeld er der mange flere forhindringer som traeer og klippestykker der stikker op over vandoverfladen. Det blev oftere og oftere vi maatte snirkle os igennem forhindringerne jo laengere op ad floden vi kom. Nogle gange sejlede vi i gaa hastighed da vanddybden ikke var mere end ca. en halv meter. Desvaerre skete der det at det begyndte at regne og kulden satte ind. Vi loeb ind i en af de perioder hvor det er koldt og regner et par dage. Jeg har vidst omtalt dem i en tidligere mail. Det var rimelig irriterende da det ellers kun sker hver 3-4 uge. Det var kun 2 uger siden sidst, men man kan ikke altid regne med vejret. Jeg tog de nu ellers ikke saa tungt, for som jeg sagde til de andre, saa er det lige som campingferie i Danmark.

Det foerste sted vi stoppede var ved et checkpointsted. Alle baade der sejler op ad floden skal registreres, for store dele er nationalpark og der er stor kontrol med hvem der kommer ind i omraadet. Kontrolposterne er paa rimelig oede steder og et rimelig kedesommeligt job. Jeg fik at vide at dem der sidder paa kontrolposterne ofte er politimaend der har lavet et eller andet galt og som "straf" bliver sendt langt vaek til en kontrolpost.

Det andet sted vi stoppede var der hvor vi skulle sove. Det var et meget flot sted med et vandfald ved siden af og smaa hytter som vi kunne sove, lave mad og spise i. Det var som sagt rimelig koldt (ca. 15 grader uuhhhh, hvis man er vant til 30 grader er det i hvert fald koldt) saa vi sad stort set alle med alt det toj vi havde med paa. Jeg havde ikke faaet nogen varm langaermet med, kun en tynd, saa jeg sad med 3 t-shirts paa og en regnjakke. Jeg havde heldigvis faet et par cowboybukser med. Om natten sov vi i hytter med meget ujaevn traegulv, saa min ryg var lidt smadret naeste morgen, men det gik hurtigt over. Det var dog rimelig koldt og min sovepose var ikke helt varm nok. Jeg skulle nu ikke klage. Der var et par stykker der ikke havde sovepose med, men bare et lagen og de froes godt om natten selvom de sov med alt deres toej paa. Bogstavlig talt alt. En der hedder Luke havde 2 lange bukser og 4-5 troejer og en regnjakke paa og han froes stadig.

Om morgen fik vi pandekager, og det var nok jordens bedste, Op til 1cm tyk og med masser af sukker og syltetoej. Det var rigtig godt oven paa en kold nat. Vi sejlede nu ned ad floden igen (ca. 1/2 time) indtil naeste kontrolpost. Dernaest ca. 2 timer til naeste overnatningssted, som var en rigtigt campingplads. Her skulle vi slaa telt op og der var nogle lidt ustabile borde til madlavning. Der var ikke borde og stole nok til alle saa mange af os maatte sidde paa jorden og spise. Der skete ikke det store resten af dagen andet at vi bare slapper af, saa vi springer videre til naeste dag som startede kl 5.30, hvor vi skulle gaa til et aabent omraade hvor der var mange papagoejer og andre forskellige fugle. De var mest aktive ved solopgang, men jeg synes nu ikke det var saa frygtelig spaendende. Jeg var mere sulten efter morgenmad. Efter morgenmaden sejlede vi videre til den naeste campingplads som laa ca. 3 timer op ad floden. Den var meget lig den forrige campingplads. Det var rigtig campingpladser, med opvask og boerste taender i floden. Der var ikke noget toilet, saa naar tiden kom til at man skulle paa toenden, tog man en machette og en toiletrulle med og gik ind regnskoven og gravede et hul.

Senere den dag besluttede vi at bade i floden, og vi var 3 af os der mente man sagtens kunne svoemme over floden. Problemet er bare at stroemmen er rimelig staerk og man skal svoemme temmelig staerk for ikke at ende langt nede ad floden. Jeg tror floden er 200-300m bred. Halvejs var jeg allerede rimelig traet, og vi var ogsaa allerede et godt stykke nede ad floden. Jegf kom dog godt i land, men temmelig smadret. Grundet at vi var drevet saa langt maatte vi gaa en god afstand paa stenet underlag i bare foedder. Tilbageturen var en af de haardeste fysiske udfoldelser jeg laenge har vaeret med til og jeg blev lidt svimmel da jeg gik op paa stranden. Jeg kunne ikke bare hvile for saa ville jeg drive langt ned ad floden. Vi blev ogsaa hurtigt enige om at det ikke var en saa frygtelig god ide. Senere fik vi ogsaa at vide at var en daarlig ide da der er elektriske aal i floden og hvis man bliver stoedt mister man bevidstheden og sikkert ville drukne.... det var godt vi ikke vidste det mens vi svoemmede.

Neaste morgen skulle vi allerede op kl 4.45. Vi skulle tidligt en til en lerklippe som var turens hovedformaal, hvor der er mange papagoejer. Ved Taricaya ser man dem kun flyve enkeltvis, men her floej de i store flokke saa det var meget sjovt at observere. Der var Scarlet marcaw, red and blue marcaw, og yellow and blue marcaw. Jeg ved ikke hvad man kalder dem i DK, men det er det 3 storste papagoejer der er. Om formiddagen sejlede vi hjem igen 6-7 timer i en baad med braedder som saedder..... av min r**.

Hele turen kostede 75 $, men det er rimelig billigt. Hvis man som turist skal have samme tur vil det koste omkring 500 $. saa vi sparede en del. Det var en rigtig god tur,. men jeg noed nu mere campinglivet en at observere fuglene.

Av nu har jeg ondt i min venstre haandled saa det er vidst pàa tide at holde.